Rendszergazda szolgáltatás
IT üzemeltetési és rendszergazdai szolgáltatásokat nyújtunk.
Önnek is segíthetünk? Tel.: +36704768157
  • Rólunk
  • Áraink
  • Árkalkulátor
  • DevOps
  • Munkatársaink
  • Referenciák
  • IT partnereket keresünk!
  • Kapcsolat
  • Állások
  • Magyar
  • Menu Menu

Tag Archive for: rendszergazda

Ön itt áll: Kezdőlap1 / Rendszergazda blog2 / rendszergazda

Bejegyzés

Rendszergazda szolgáltatás: Win 10 Redstone

Megjelent a Windows 10 „Redstone” build 11082 kiadása

2019.04.17./in Informatika hírek: felhő, mobil és minden más/by DoIT rendszergazda

Elérhetővé vált a Fast Ringben lévő Windows 10 insider-ek számára, a Windows 10 Redstone első változata. Read more

https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/Windows-10-redstone.jpg 413 620 DoIT rendszergazda https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png DoIT rendszergazda2019-04-17 07:19:302022-07-28 08:50:28Megjelent a Windows 10 „Redstone” build 11082 kiadása
Rendszergazdáknak Windows 10 bemutatása

Ingyenesen letölthető a ”Windows 10 bemutatása IT szakembereknek, rendszergazdáknak” ebook

2019.04.15./in Informatika hírek: felhő, mobil és minden más/by DoIT rendszergazda

A Microsoft press február 8.-án bejelentett egy ingyenesen letölthető Windows 10-el foglalkozó ebook-ot, melyet az IT rendszergazda részére szánnak. Read more

https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/intro.jpg 335 595 DoIT rendszergazda https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png DoIT rendszergazda2019-04-15 13:42:402022-07-21 11:52:50Ingyenesen letölthető a ”Windows 10 bemutatása IT szakembereknek, rendszergazdáknak” ebook

A rendszergazda feladatai

2019.04.15./in Informatika hírek: felhő, mobil és minden más/by DoIT rendszergazda

A rendszergazda feladatkörét több módon meghatározhatjuk. Jó kiindulási alap a potenciális tartalomra a Wikipédia: https://en.wikipedia.org/wiki/System_administrator

Itt a „Duties” fejezetben találjuk a feladatok listáját:

A system administrator’s responsibilities might include:

  • Analyzing system logs and identifying potential issues with computer systems.
  • Applying operating system updates, patches, and configuration changes.
  • Installing and configuring new hardware and software.
  • Adding, removing, or updating user account information, resetting passwords, etc.
  • Answering technical queries and assisting users.
  • Responsibility for security.
  • Responsibility for documenting the configuration of the system.
  • Troubleshooting any reported problems.
  • System performance tuning.
  • Ensuring that the network infrastructure is up and running.
  • Configuring, adding, and deleting file systems.
  • Ensuring parity between dev, test and production environments.

In larger organizations, some of the tasks above may be divided among different system administrators or members of different organizational groups. For example, a dedicated individual(s) may apply all system upgrades, a Quality Assurance (QA) team may perform testing and validation, and one or more technical writers may be responsible for all technical documentation written for a company. System administrators, in larger organizations, tend not to be systems architects, systems engineers, or systems designers.

In smaller organizations, the system administrator might also act as technical support, Database Administrator, Network Administrator, Storage (SAN) Administrator or application analyst.

 

A fentiek lényegében felölelik egyrészt az eszközökkel kapcsolatos feladatokat – az IT eszközök felülgyelete, karbantartása, változtatása -, másrészt az emberi feladatokat: tanácsadás, támogatás, különféle felek (pl. felhasználók és fejlesztők) közötti egyeztetésben részvételt.

Konkrétan természetesen a rendszergazda feladata esetileg van meghatározva. Akár alkalmazott rendszergazda – vagy rendszergazdák -, akár megbízási vagy vállalkozói szerződéses jogviszonyban megvalósított rendszergazdai szolgáltatásról van szó, a tevékenység határait konkrét leírással kell meghatározzák a felek. Ennek hiányában előfordulhatnak vitás helyzetek – ami nem szükségszerű, hiszen szokás, ráutaló magatartás is kialakíthatja a határokat, és a gyakorlatban ez is működik, különösen ha semmilyen váratlan probléma nem merül fel. Váratlan probléma lehet egy vírusfertőzés vagy hardver meghibásodás, amely adatvesztéshez vagy munkaidő kieséshez vezet, ami anyagi kárt okoz a megrendelőnek. Ez esetben fontos kérdéssé válik, hogy a bizonsági adatmentés vagy az üzletfolytonossági terv (BCP, business continuity plan) vajon a rendszergazda feladatai közé tartozott-e vagy sem.

Két helyzetben szokott fontossá válni a rendszergazdai feladatkör meghatározása:

Eső után köpönyeg: „Ki dolga lett volna?”, „A rendszer feladata lett volna?”

Különösen érzékeny kérdés lehet az, hogy ha a rendszergazda az adatmentést korábban megfelelően beállította, valamilyen módon átadta az üzemeltetését a megrendelőnek (pl. napi adathordozó csere). (Egyébként erre a DOIT szolgáltatása: az adatmentési rendszer felügyeleti szolgáltatás, és rendszeres adatvisszaállítási audit: adatvisszaállítási kísérlet pl. 6 havonta. Ez mind a helyi rendszergazdának megnyugtató lehet, mert szeparálja a napi operatív teendőktől ezt a látszólag nem sürgős teendőt, másrészt a megrendelőnek is megnyugtató, hogy egy külső fél megbizonyosodik arról, hogy az adatai visszaállíthatóak).

Új, extra feladat, esetleg projekt megjelenése esetén

A rendszergazda feladata többnyire egy rendszer fenntartása olyan módon, hogy a rendszer stabilan működjön, a megrendelők által korábban meghatározott funkciókat szolgáltassa: lehessen levelezni, számlázni, internetet elérni, stb. Ehhez a rendszergazda feladatai aránylag statikusak: a hibás működést javítja: a hibás hardvereket cseréli, a szoftvereket frissíti. Azonban ha az üzleti igény változik, akkor új, korábban esetleg nem létező feladatai keletkeznek. A változás forrásai sokfélék: törvényi változások (lásd pl.: GDPR), a cég növekedés, költözés, egy-egy rendszer adatmennyiségének növekedése, új üzletágak indulása, stb. Akár egy új felhasználó megjelenése elindíthat egy láncreakciót: a felhasználói licenszek elfogytak és/vagy a levelező szerver tárhelyét bővíteni kell, a mentési tárhelyet bővíteni kell, ehhez a szünetmentes tápellátást és a klímát is bővíteni kell, stb.

Alkalmazotti státuszban dolgozó rendszergazda esetén két határ van: munkaidő és elvárható szakértelem

Az egyik kemény határa a rendszergazda feladatainak: az alkalmazott munkaideje szab határt a feladatainak.

A másik kemény határ a kompetencia, az „elvárható szakértelem” nevű jogi fogalom. Egy adott személy szaktudása nem terjedhet ki az informatika minden területére: nem elvárható, hogy Microsoft licensz gazdálkodásban is megfelelő gazdasági döntéseket hozzon naprakész ismeretekkel (ez egy külön vizsga és certifikáció a Microsoftnál: https://www.google.hu/search?q=microsoft%20licensing%20certificate%20training ), finomhangolja az adatbázisszervert, és adatbiztonsági szakértőként is helytálljon, valamint a felhasználók nyomtatási és excel használati kérdéseire is hatékonyan válaszoljon stb.

Csakúgy, ahogy az egészségügyi ellátásban szakosodás van: a házirovos a megfelelő szakterületi orvossal osztozik a feladat megoldásán, és egy-egy szerv gyógyítása esetén is több szakterületre oszlik a kompetencia (pl. kardiológus és szívsebész), úgy az IT igen gyorsan változó világában ugyanez történik.

A felelősségből származtatott következmény – ha pl. teljes adatvesztést szenved el egy cég az alkalmazottja mulasztásából – alkalmazott esetén lényegesen korlátozottabb, mint a vállalkozói státusz esetén, ennek jogi vonatkozásait érdemes a cég jogászaival tisztázni.

A vállalkozói és megbízási jogviszonyokban: a megállapodás adja meg a rendszergazdai feladatok határait – időben, szakmai területben, stb.

Érdemes a szerződést egyszerűen, és valós élethelyzetekre vonatkoztatva átgondolnia a megrendelőnek és a szolgáltatónak is. Érdemes kerülni a túlhabosítást, a törvényekben már eleve és érvényesen szabályozott helyzeteket (pl. titoktartás, szavatosság, garancia), és a lényegtelen apróságokat – de fontos egyértelműen kimondani az az üzleti igényt, amit a megrendelő elvár és a szolgáltató teljesít. Példa: a megrendelő gondolhat erre: „az adatok legyenek visszaállíthatóak úgy, hogy a cég élete 2 napon belül folytatható legyen teljes adatvesztés esetén is” – ez egy átfogó üzletfolytonossági igény. Ha szerződésbe viszont ezt írja be: „a szolgáltató állítsa be az X szerver mentését, annak jelentéseit fogadja és hibajelzés esetén jelezze a megrendelőnek”, akkor egy lényegesen szűkebb igényt fogalmaz meg, itt pl. ha nem csak az X szerver adatai kellenek az üzletfolytonossághoz, vagy a mentési szoftver hibájából nem visszaállítható a mentés, akkor ez a megrendelő felelőssége.

A felelősségből származtatott következmény – ha pl. teljes adatvesztést szenved el egy cég a szerződött rendszergazda szolgáltató mulasztásából – a két fél megállapodásától függ, és igen komoly felelősségvállalás várható el.

 


 

Figyelmeztetés, jogok: e cikk szabadon felhasználható a forrás megjelölésével. A cikk vélemény, nem szakmai tanácsadás, – javasoljuk jogi szakértők felkérését konkrét esetben.

https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png 0 0 DoIT rendszergazda https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png DoIT rendszergazda2019-04-15 12:01:572022-07-14 11:09:02A rendszergazda feladatai

Reboot előtt Linux parancsok

2019.04.12./in Hogyan kell/by DoIT rendszergazda

Elő-elő fordul, hogy egy szerver évek óta megy, pl. 2008-ban installálta valaki pl. egy rendszergazda állami intézménynél. A rendszergazda már régen Londonban vagy Stockholmban dolgozik, és a gépet azóta nem indította újra senki. Read more

https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png 0 0 DoIT rendszergazda https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png DoIT rendszergazda2019-04-12 09:08:422019-04-12 09:08:42Reboot előtt Linux parancsok

Hogyan fordítsuk angolra a „rendszergazda” szót?

2019.04.09./in Hogyan kell/by DoIT rendszergazda

Angolban több hasonló, de mégis eltérő jelentésárnyalatú szó van erre, amelyekből szövegkörnyezettől és helyzettől függően választhatunk:

Read more

Lapok: 1 2
https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png 0 0 DoIT rendszergazda https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png DoIT rendszergazda2019-04-09 09:14:162022-05-26 12:50:48Hogyan fordítsuk angolra a „rendszergazda” szót?

1. Rendszergazda OKJ képzések

2019.04.08./in Hogyan kell/by DoIT rendszergazda

 

Elavult tartalom! 2021. január 1-től megszűnt az OKJ! Junior rendszerüzemeltető képzésekről információt ITT talál.

 

 

Informatikai rendszerüzemeltető tanfolyamot indít a Soter-Line Oktatási Központ!

Read more

https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png 0 0 DoIT rendszergazda https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png DoIT rendszergazda2019-04-08 12:44:062021-05-03 14:29:531. Rendszergazda OKJ képzések

2.Rendszergazda OKJ képzések részletek

2019.04.08./in Hogyan kell/by DoIT rendszergazda

Elavult tartalom! 2021. január 1-től megszűnt az OKJ! Junior rendszerüzemeltető képzésekről információt ITT talál.

 

A Soter-Line Oktatási Központ weboldalán 2021 márciusában feltüntetett időpontok és árak a következők:

Read more

https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png 0 0 DoIT rendszergazda https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png DoIT rendszergazda2019-04-08 12:38:532021-05-03 14:32:402.Rendszergazda OKJ képzések részletek

3.További OKJ képzés ajánlatok

2019.04.08./in Hogyan kell/by DoIT rendszergazda

Elavult tartalom! 2021. január 1-től megszűnt az OKJ! Junior rendszerüzemeltető képzésekről információt ITT talál.

 

A weboldalakon 2021 márciusában szereplő információk szerint a következő oktatási intézményeknél is van lehetőség informatikai rendszerüzemeltető és rendszergazda OKJ tanfolyamok elvégzésére:

Read more

https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png 0 0 DoIT rendszergazda https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png DoIT rendszergazda2019-04-08 12:36:092021-05-03 14:34:363.További OKJ képzés ajánlatok

Mi a különbség a Windows 10 Home és a Windows 10 Pro között?

2019.04.08./in Hogyan kell/by DoIT rendszergazda

A kérdésre átfogó és részletes választ a Microsoft ezen cikke ad:

https://www.microsoft.com/hu-hu/windows/compare

Read more

https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png 0 0 DoIT rendszergazda https://www.doit.hu/rendszergazda/wp-content/uploads/2019/04/logo.png DoIT rendszergazda2019-04-08 11:59:162019-04-08 11:59:16Mi a különbség a Windows 10 Home és a Windows 10 Pro között?
Oldal 2 tól 212

Search

Categories

  • Állás
  • Hardver hírek
  • Hogyan kell
  • Informatika hírek: felhő, mobil és minden más
  • IT biztonság – információbiztonság

Friss bejegyzéseink

  • A Microsoft január 31-el leállította a Windows 10 licencek értékesítését2023.02.13. - 13:44
  • Az ablakok dokkolása Windows 10 és 11 rendszeren2022.12.28. - 15:44
  • Android alkalmazások futtatása a Windows 11-en2022.10.27. - 14:34
  • A rendszergazda további felelőssége2022.09.23. - 09:01
  • A rendszergazda feladatai2022.09.09. - 11:00

DoIT a Facebookon

Rendszergazda publikációink

  • Hogyan kell
  • Hardver hírek
  • Ki a rendszergazda?
  • Informatika hírek: felhő, mobil és minden más
IT rendszerüzemeltetés - Partner logók

DoIT a Facebookon is

Címkefelhő

böngésző jelszó instagram okj informatikai rendszerüzemeltető letöltés windows outlook messenger szolgáltatás processzor google chrome office 365 frissítési hiba gmail program windows 7 windows 8 operációs rendszer windows 10 frissítés windows 10 beállítások frissítés Google windows 10 trükk mac os x felhasználó windows 8.1 rendszergazda microsoft Windows 10
Scroll to top

Weboldalunk működtetése során a felhasználói élmény növeléséhez, illetve a jobb kiszolgálás érdekében oldalunk “cookie”-kat (sütiket) használ.

ElfogadomTovábbi információk

Adatvédelmi áttekintés



Süti használat

Ez a webhely cookie-kat használ, hogy javítsa tapasztalatait, miközben navigál a webhelyen. Ezekből a cookie-kból a szükséges cookie tárolódnak böngészőjében, mivel azok alapvető fontosságúak a weboldal funkcióinak működéséhez. Emellett harmadik féltől származó cookie-kat is használunk, amelyek segítenek nekünk elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a webhelyet. Ezeket a cookie-kat csak az Ön beleegyezésével tárolja böngészője. Lehetőség van a cookie-k kizárására is. Azonban egyes cookie-król való lemondás hatással lehet a böngészési élményre.

A kapcsolatfelvételi űrlapokban megadott személyes és nem személyes adatokat a https://docca-europe.com/gdpr-es-titoktartasi-nyilatkozatok/ alatt található nyilatkozat szerint kezeljük, mintha ügyfelünk adata lenne. Ha nem születik megállapodás az érdeklődő és a DOCCA között, akkor az utolsó levélváltás után 2 évvel vagy az érdeklődő emailben jelzett törlési kérésre 1 héten
belül töröljük az éles rendszereinkből, egyéb tekintetben az említett GDPR nyilatkozat szerint járunk el. Az adatkezelés jogalapja: üzleti kapcsolatfelvétel során kapott adatok.

Szükséges sütik

A szükséges cookie-k elengedhetetlenek ahhoz, hogy a weboldal megfelelően működjön. Ez a kategória csak olyan cookie-kat tartalmaz, amelyek biztosítják a weboldal alapvető és biztonsági funkcióit. Ezek a cookie-k nem tárolnak személyes adatokat.

Nem szükséges sütik

Ide tartoznak azok a cookie-k, amelyek nem feltétlenül szükségesek ahhoz, hogy a weboldal működjön, és kifejezetten a felhasználói személyes adatok összegyűjtésére szolgálnak elemzéssel, hirdetésekkel, más beágyazott tartalmak segítségével. A cookie-k webhelyén történő futtatása előtt kötelező a felhasználó hozzájárulása.

Sütik elfogadásaElutasítás