Megjelent a Windows 10 „Redstone” build 11082 kiadása
Elérhetővé vált a Fast Ringben lévő Windows 10 insider-ek számára, a Windows 10 Redstone első változata. Read more
Elérhetővé vált a Fast Ringben lévő Windows 10 insider-ek számára, a Windows 10 Redstone első változata. Read more
A Microsoft press február 8.-án bejelentett egy ingyenesen letölthető Windows 10-el foglalkozó ebook-ot, melyet az IT rendszergazda részére szánnak. Read more
A rendszergazda feladatkörét több módon meghatározhatjuk. Jó kiindulási alap a potenciális tartalomra a Wikipédia: https://en.wikipedia.org/wiki/System_administrator
Itt a „Duties” fejezetben találjuk a feladatok listáját:
A system administrator’s responsibilities might include:
In larger organizations, some of the tasks above may be divided among different system administrators or members of different organizational groups. For example, a dedicated individual(s) may apply all system upgrades, a Quality Assurance (QA) team may perform testing and validation, and one or more technical writers may be responsible for all technical documentation written for a company. System administrators, in larger organizations, tend not to be systems architects, systems engineers, or systems designers.
In smaller organizations, the system administrator might also act as technical support, Database Administrator, Network Administrator, Storage (SAN) Administrator or application analyst.
A fentiek lényegében felölelik egyrészt az eszközökkel kapcsolatos feladatokat – az IT eszközök felülgyelete, karbantartása, változtatása -, másrészt az emberi feladatokat: tanácsadás, támogatás, különféle felek (pl. felhasználók és fejlesztők) közötti egyeztetésben részvételt.
Konkrétan természetesen a rendszergazda feladata esetileg van meghatározva. Akár alkalmazott rendszergazda – vagy rendszergazdák -, akár megbízási vagy vállalkozói szerződéses jogviszonyban megvalósított rendszergazdai szolgáltatásról van szó, a tevékenység határait konkrét leírással kell meghatározzák a felek. Ennek hiányában előfordulhatnak vitás helyzetek – ami nem szükségszerű, hiszen szokás, ráutaló magatartás is kialakíthatja a határokat, és a gyakorlatban ez is működik, különösen ha semmilyen váratlan probléma nem merül fel. Váratlan probléma lehet egy vírusfertőzés vagy hardver meghibásodás, amely adatvesztéshez vagy munkaidő kieséshez vezet, ami anyagi kárt okoz a megrendelőnek. Ez esetben fontos kérdéssé válik, hogy a bizonsági adatmentés vagy az üzletfolytonossági terv (BCP, business continuity plan) vajon a rendszergazda feladatai közé tartozott-e vagy sem.
Két helyzetben szokott fontossá válni a rendszergazdai feladatkör meghatározása:
Különösen érzékeny kérdés lehet az, hogy ha a rendszergazda az adatmentést korábban megfelelően beállította, valamilyen módon átadta az üzemeltetését a megrendelőnek (pl. napi adathordozó csere). (Egyébként erre a DOIT szolgáltatása: az adatmentési rendszer felügyeleti szolgáltatás, és rendszeres adatvisszaállítási audit: adatvisszaállítási kísérlet pl. 6 havonta. Ez mind a helyi rendszergazdának megnyugtató lehet, mert szeparálja a napi operatív teendőktől ezt a látszólag nem sürgős teendőt, másrészt a megrendelőnek is megnyugtató, hogy egy külső fél megbizonyosodik arról, hogy az adatai visszaállíthatóak).
A rendszergazda feladata többnyire egy rendszer fenntartása olyan módon, hogy a rendszer stabilan működjön, a megrendelők által korábban meghatározott funkciókat szolgáltassa: lehessen levelezni, számlázni, internetet elérni, stb. Ehhez a rendszergazda feladatai aránylag statikusak: a hibás működést javítja: a hibás hardvereket cseréli, a szoftvereket frissíti. Azonban ha az üzleti igény változik, akkor új, korábban esetleg nem létező feladatai keletkeznek. A változás forrásai sokfélék: törvényi változások (lásd pl.: GDPR), a cég növekedés, költözés, egy-egy rendszer adatmennyiségének növekedése, új üzletágak indulása, stb. Akár egy új felhasználó megjelenése elindíthat egy láncreakciót: a felhasználói licenszek elfogytak és/vagy a levelező szerver tárhelyét bővíteni kell, a mentési tárhelyet bővíteni kell, ehhez a szünetmentes tápellátást és a klímát is bővíteni kell, stb.
Az egyik kemény határa a rendszergazda feladatainak: az alkalmazott munkaideje szab határt a feladatainak.
A másik kemény határ a kompetencia, az „elvárható szakértelem” nevű jogi fogalom. Egy adott személy szaktudása nem terjedhet ki az informatika minden területére: nem elvárható, hogy Microsoft licensz gazdálkodásban is megfelelő gazdasági döntéseket hozzon naprakész ismeretekkel (ez egy külön vizsga és certifikáció a Microsoftnál: https://www.google.hu/search?q=microsoft%20licensing%20certificate%20training ), finomhangolja az adatbázisszervert, és adatbiztonsági szakértőként is helytálljon, valamint a felhasználók nyomtatási és excel használati kérdéseire is hatékonyan válaszoljon stb.
Csakúgy, ahogy az egészségügyi ellátásban szakosodás van: a házirovos a megfelelő szakterületi orvossal osztozik a feladat megoldásán, és egy-egy szerv gyógyítása esetén is több szakterületre oszlik a kompetencia (pl. kardiológus és szívsebész), úgy az IT igen gyorsan változó világában ugyanez történik.
A felelősségből származtatott következmény – ha pl. teljes adatvesztést szenved el egy cég az alkalmazottja mulasztásából – alkalmazott esetén lényegesen korlátozottabb, mint a vállalkozói státusz esetén, ennek jogi vonatkozásait érdemes a cég jogászaival tisztázni.
Érdemes a szerződést egyszerűen, és valós élethelyzetekre vonatkoztatva átgondolnia a megrendelőnek és a szolgáltatónak is. Érdemes kerülni a túlhabosítást, a törvényekben már eleve és érvényesen szabályozott helyzeteket (pl. titoktartás, szavatosság, garancia), és a lényegtelen apróságokat – de fontos egyértelműen kimondani az az üzleti igényt, amit a megrendelő elvár és a szolgáltató teljesít. Példa: a megrendelő gondolhat erre: „az adatok legyenek visszaállíthatóak úgy, hogy a cég élete 2 napon belül folytatható legyen teljes adatvesztés esetén is” – ez egy átfogó üzletfolytonossági igény. Ha szerződésbe viszont ezt írja be: „a szolgáltató állítsa be az X szerver mentését, annak jelentéseit fogadja és hibajelzés esetén jelezze a megrendelőnek”, akkor egy lényegesen szűkebb igényt fogalmaz meg, itt pl. ha nem csak az X szerver adatai kellenek az üzletfolytonossághoz, vagy a mentési szoftver hibájából nem visszaállítható a mentés, akkor ez a megrendelő felelőssége.
A felelősségből származtatott következmény – ha pl. teljes adatvesztést szenved el egy cég a szerződött rendszergazda szolgáltató mulasztásából – a két fél megállapodásától függ, és igen komoly felelősségvállalás várható el.
Figyelmeztetés, jogok: e cikk szabadon felhasználható a forrás megjelölésével. A cikk vélemény, nem szakmai tanácsadás, – javasoljuk jogi szakértők felkérését konkrét esetben.
Elő-elő fordul, hogy egy szerver évek óta megy, pl. 2008-ban installálta valaki pl. egy rendszergazda állami intézménynél. A rendszergazda már régen Londonban vagy Stockholmban dolgozik, és a gépet azóta nem indította újra senki. Read more
Angolban több hasonló, de mégis eltérő jelentésárnyalatú szó van erre, amelyekből szövegkörnyezettől és helyzettől függően választhatunk:
A weboldalakon 2021 márciusában szereplő információk szerint a következő oktatási intézményeknél is van lehetőség informatikai rendszerüzemeltető és rendszergazda OKJ tanfolyamok elvégzésére:
A kérdésre átfogó és részletes választ a Microsoft ezen cikke ad:
Ez a webhely cookie-kat használ, hogy javítsa tapasztalatait, miközben navigál a webhelyen. Ezekből a cookie-kból a szükséges cookie tárolódnak böngészőjében, mivel azok alapvető fontosságúak a weboldal funkcióinak működéséhez. Emellett harmadik féltől származó cookie-kat is használunk, amelyek segítenek nekünk elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a webhelyet. Ezeket a cookie-kat csak az Ön beleegyezésével tárolja böngészője. Lehetőség van a cookie-k kizárására is. Azonban egyes cookie-król való lemondás hatással lehet a böngészési élményre.
A kapcsolatfelvételi űrlapokban megadott személyes és nem személyes adatokat a https://docca-europe.com/gdpr-es-titoktartasi-nyilatkozatok/ alatt található nyilatkozat szerint kezeljük, mintha ügyfelünk adata lenne. Ha nem születik megállapodás az érdeklődő és a DOCCA között, akkor az utolsó levélváltás után 2 évvel vagy az érdeklődő emailben jelzett törlési kérésre 1 héten
belül töröljük az éles rendszereinkből, egyéb tekintetben az említett GDPR nyilatkozat szerint járunk el. Az adatkezelés jogalapja: üzleti kapcsolatfelvétel során kapott adatok.
A szükséges cookie-k elengedhetetlenek ahhoz, hogy a weboldal megfelelően működjön. Ez a kategória csak olyan cookie-kat tartalmaz, amelyek biztosítják a weboldal alapvető és biztonsági funkcióit. Ezek a cookie-k nem tárolnak személyes adatokat.
Ide tartoznak azok a cookie-k, amelyek nem feltétlenül szükségesek ahhoz, hogy a weboldal működjön, és kifejezetten a felhasználói személyes adatok összegyűjtésére szolgálnak elemzéssel, hirdetésekkel, más beágyazott tartalmak segítségével. A cookie-k webhelyén történő futtatása előtt kötelező a felhasználó hozzájárulása.