Coronavirus (COVID-19) vs távmunka: rendszergazda javaslatok

Távmunkát támogató informatikai és kommunikációs eszközök bemutatása

A jelenlegi járványhelyzet kapcsán igyekszünk támogatni azt, hogy az ügyfeleink minél kisebb ráfordítással távmunkában tudják folytatni a saját tevékenységüket. Az alábbiakban két fő problémára igyekszünk megoldást adni e téma kapcsán:

  1. Hogyan tudják a dolgozók távolról (otthonról) használni a cég irodai benti eszközeit, és így távmunkában végezni a feladataikat?
  2. Hogyan tudnak munkacsoportok megbeszéléseket tartani – személyes jelenlét nélkül?

Az alábbi javaslatokat azzal az irányultsággal állítottuk össze, hogy önkiszolgáló módon, ezáltal költségkímélően és gyorsan lehessen kivitelezni azokat. Természetesen ez csak az esetek egy részében lehetséges, de reméljük, minél nagyobb részében.

Üdvözlettel: Török Ákos

“A” kérdés: hogyan érjük el az irodai eszközöket (pl. számítógépünket) otthonról?

TeamViewer: benti számítógép teljeskörű elérése otthoni számítógépről

A megoldás egyszerű:

  • az irodai számítógépre telepíteni kell a TeamViewert, 
  • majd az otthoni gépre is, itt a TeamViewerbe beírjuk a benti gép azonosítóját – és kész, dolgozhatunk a benti gépünkön.
  • Részletes leírás itt található: TeamViewer telepítés

 

Figyelem:

  • Céges környezetben limitált ideig használható a program próbaverzióként, azaz ingyenesen, utána meg kell vásárolni: https://www.TeamViewer.com/hu/termekek/TeamViewer/
  • A telepítéshez esetleg szükség van rendszergazdai jogra az irodai számítógépen – ha így van, akkor a munkatársaink segítsége lehet szükséges, ami díjazással járhat.
  • A gyakorlati előnyök mellett természetesen a másik oldalon megjelennek információbiztonsági kockázatok:
    • Az otthoni gép tiszta, biztonságos, vírusmentes kell legyen – ha kémprogram vagy más aktív kártevő fut rajta, akkor az információt lophat.
    • A TeamViewer cég eszközét használva, annak feltételeit el kell fogadjuk. Bár világvezető eszközről beszélünk, ezt kötelességem megjegyezni.
    • Nagyon fontos, hogy a TeamViewer-t ne egy nagyon egyszerű jelszóval állítsuk be, valamint hogy a jövőben frissítsük, amíg szükség van rá – ellenkező esetben maga is sérülekenységgé válhat.

 

A TeamViewerhez sok hasonló eszköz van, több cikk is bemutatja ezeket, például: 

Mi a TeamViewer esetén tudunk információt és támogatást adni hatékonyan – a többi esetben is segítünk, azonban napi gyakorlatunk és tapasztalatunk nincs azokkal.

VPN: irodán kívülről csatlakozás az irodai hálózathoz

Ez a megoldás nem az irodában lévő számítógépen való munkát jelenti távolról (lásd: TeamViewer), hanem az irodai hálózat kiterjesztését az irodán kívülre. Ezen helyzetben kell egy irodán kívüli számítógép, amin dolgozik a munkatárs:

  • vagy az irodai gépet viszi haza, és azt otthonról bevonjuk az irodai hálózatba
  • vagy egy otthoni gépet vonunk be a VPN-be, amit felkészítünk az irodai munkára. 

 

Ez lényegesen összetettebb feladatsort igényel a TeamViewernél, és így a kivitelezési átfutása hosszabb – napok, vagy torlódás esetén hetek -, így költségesebb is. Főbb lépései az alábbiak:

  • Egyeztetés a biztonsági kérdésekről: 0.25-1 óra
  • Egyeztetések gyakorlati célok kérdéseiről (mik a legszükségesebb IT szolgáltatások, amiket kívülről el kell érni): 0.25-1 óra
  • Tervezés: 1-4 óra
  • Kivitelezés: 
    • 2-5 óra az irodai oldalon (a VPN központi része)
    • 0.25-0.5 óra/külső számítógép csatlakozás
    • 0-3 óra a külső számítógép felkészítése.
    • Anyagköltség: valószínűleg 0-50eFt, bizonyos információbiztonsági igények esetén ennél lényegesen több is lehet.

 

Azon esetekben, ahol már van VPN, ott természetesen csak az új külső számítógépek csatlakoztatása a feladat.

 

Figyelem:

  • Az irodai nyomtatás nem mindig megoldható a fenti időkereteken belül.
  • A gyakorlati előnyök mellett természetesen a másik oldalon megjelennek információbiztonsági kockázatok:
    • Az kívülről csatlakozó gép tiszta, biztonságos, vírusmentes kell legyen – különben a belső hálózaton károkat okozhat, lényegesen nagyobb támadási felülettel, mint TeamViewer esetén.

 

“B” kérdés: hogyan tartsunk megbeszéléseket távmunkában? 

A legegyszerűbb: mobiltelefonokon konferencia beszélgetés

Hogyan indítsunk 3-5 fős telekonfot? Nagyon egyszerű: egy teljesen normális telefonbeszélgetés közben nézzünk rá a képernyőre, és keressük meg a hívás hozzáadása gombot (a lenti gépen narancs nyíllal jelöltük), nyomjuk meg, és hívjuk be a következő embert. És így tovább.

 

Google Hangout – ha sokan használnak Gmailt privát célra

A Hangout használata egyszerű: https://hangouts.google.com/

További információk akár itt találhatóak: https://support.google.com/hangouts/answer/2944865?hl=hu&ref_topic=6386410

akár a munkatársaink szívesen adnak támogatást hozzá..

MS Teams – ha a cég már eleve O365 előfizető

Aki rendelkezik O365 előfizetéssel, annak értelemszerű választás lehet a Teams. Aki nem, azoknak is megfontolandó:

https://products.office.com/hu-hu/microsoft-teams/free

 

Google Meet – ha a cég már G Suite előfizető

Aki nem kötődik az Microsoft termékekhez, a másik komoly alternatíva a Google Meet használata. Ehhez céges G Suite előfizetésre van szükség, ami nem egy komoly összeg:

https://gsuite.google.com/signup/basic/welcome

A G Suite beállításai, adminisztrálása túlmutat ezen dokumentum keretein, azonban akár személyes IT érdeklődéssel, akár a segítségünkkel könnyen megoldható. Ezt sajnos szintén csak időalapon tudjuk vállalni, mert pár órás feladatot mindenképp ad.

 

Privát számítógépről történő otthoni munkavégzés kockázataira való felhívás

Távoli munkavégzésre elsősorban céges, az informatikai üzemeltetés szolgáltatásba bevont eszközök használatát javasoljuk. Az informatikai üzemeltetés szolgáltatásba be nem vont eszközökről történő munkavégzés magasabb biztonsági kockázatokat hordoz, amelyeket az alábbi ajánlások betartásával csökkenteni lehet. 

Minimális biztonsági szint meghatározás az otthoni munkavégzésre használt privát eszközökkel szemben:

  • A távoli elérés lehetőség szerint úgy kerüljön megvalósításra, hogy az adatok nem kerülnek a privát eszközre, onnan csupán a céges környezet elérése történjen. 
  • Külön felhasználói fiók létrehozása a gépen a céges környezet elérésére, amely nem rendelkezik rendszergazda jogosultsággal
  • Naprakész víruskereső szoftver legyen a gépre telepítve
  • Naprakész biztonsági frissítésekkel rendelkezzen a gép (mind az operációs rendszer, mind a telepített alkalmazások tkeintetében)
  • Lehetőség szerint csak azok az alkalmazások legyenek telepíteve a gépre, amelyek a távoli munkavégzéshez szükségesek
  • A gép fájlrendszere titkosítva legyen.
  • A gép használatához jelszavas vagy más egyedi bejelentkezési módra legyen szükség.
  • A gépen legyenek lekapcsolva a nem használt hálózati szolgáltatások. Pl. Bluetooth
  • A gép fizikai hozzáférése lehetőség szerint korlátozott legyen. 

Külső hivatkozások: NIST – User’s Guide to Telework and Bring Your Own Device (BYOD) Security

Az informatikai üzemeltetés szolgáltatásba be nem vont eszközökről történő munkavégzés nem tartozik bele az átalánydíjas szolgáltatásba. Elszámolása az időalapú munkavégzésre vonatkozó megállapodás szerint történik.

 

Felhasználói fiók létrehozása WIN10

Hogyan hozzunk létre új felhasználói vagy rendszergazda fiókot a gyermekünk, családtagunk, ismerősünk számára a gépünkön?

Ha rendszergazda vagy a gépeden és azt szeretnéd, hogy más is használja a PC-d, viszont nem akarod, hogy a személyes dolgaidhoz hozzáférjen, akkor nagyon könnyen hozzáadhatsz egy másik felhasználói fiókot. 

Ha a felhasználói fiókod nincs jelszóval védve, akkor célszerű ezt mindenképp megcsinálni az új fiók felvétele előtt. Az alábbiakban első körben ezt csináljuk meg:

  1. Kiválasztjuk a Start  gombot, majd a Gépház  > Fiókok ezen belül pedig a Bejelentkezési lehetőségek opciót.
  2. Ha ez megvan, akkor második lépésként a Jelszó mezőnél kattintsunk a Hozzáadás lehetőségre.

 

Amikor ez is kész, akkor a következő ablakban adjuk meg az Új jelszót, majd a Jelszó megismétlése mezőben erősítsük meg ezt.

A Jelszó-emlékeztető mezőnél célszerű olyan kérdést megadni, ami emlékeztet a jelszóra ha azt elfelejtenénk.

Kattintsunk a Tovább lehetőségre, majd a következő ablakban a Befejezés-re.

Ha ezzel megvagyunk, akkor kezdjük el az új fiók hozzáadását.

Mivel rendszergazda vagy, nincs más teendőd mint:

  1. Kiválasztod a Start gombot, majd a Gépház > Fiókok, végül a Családtagok és más felhasználók lehetőséget.

  1. Ez után a + jelre kattintva kiválasztod a:

+ Más új személy felvétele a gépre opciót.

      3. Következő lépésként válasszuk a Nem ismerem a személy bejelentkezési adatait,

majd a következő oldalon a Microsoft-fiókkal nem rendelkező felhasználó hozzáadása opciót.

Ha ezzel kész vagyunk, akkor nincs más teendőnk, mint megadunk egy felhasználónevet, jelszót, jelszó-emlékeztetőt, vagy válasszunk ki biztonsági kérdéseket és válasszuk a Tovább opciót.

Amikor mindez megvan, nincs más dolgunk, mint tesztelni az újonnan elkészült fiókot, ami általános felhasználói jogokkal rendelkezik majd.

El is készültünk. Ezek után nincs más teendőnk mint kijelentkezni és az új fiókkal bejelentkezni.

U.i.:

Ha azt szeretnénk, hogy az új fiók rendszergazdai jogokkal is rendelkezzen, akkor

  • A Gépház > Fiókok > Családtagok és más felhasználók területen válasszuk ki a fiók tulajdonos nevét, majd a Fióktípus módosítása lehetőséget.

  • A Fiók típusa területen válasszuk a Rendszergazda, majd az OK lehetőséget.

  • Jelentkezzünk be az új rendszergazda fiókkal.

Információbiztonság :: Leltár :: G Suite Endpoint Verification

Ezen poszt írásakor a pillanatnyi helyzet: hitelesített eszközökhöz kötni a G bejelentkezést csak a Enterprise edition licenc csomagban van lehetőség. Ennek díja 23€/user/hó. ( https://gsuite.google.hu/intl/hu/pricing.html )

Állás a DOIT-nál: Windows desktop, laptop és user támogató munkatárs

Keresünk Windows-os desktop support munkatársakat. Kétféle munkakörre is keresünk új csapattagokat: távoli és helyszíni Windows támogatót.

Tovább olvasom

Állások máshol: a Job által kínált állások

A Job Kft. ügyfelünk, és munkaerő-közvetítéssel foglalkoznak. Ha olyan IT-s állást keresel, ami nálunk épp nem nyitott, akkor jó szívvel ajánljuk az általuk elérhető munkákat: Tovább olvasom

Ejtették a LinkedIn elleni keresetet az USA-ban

Tavaly orosz hekkerek megszereztek 6.5 millió jelszót a LinkedIn-től (az összesen 150 millió LinkedIn felhasználó közül, tehát a 4-5%-ot érintett az ügy.) Ez után egy LinkedIn felhasználó – aki havi 30 dollárt fizetett a szolgáltatásért, tehát fizető felhasználó volt – 5 millió dollárra perelte a LinkedInt, hogy nem tettek meg eleget a biztonságért.

Tovább olvasom

Cikk: a Samsung-Google viszonyról

Nem kizárólag rendszergazda és IT-s téma, hiszen mindenki számára érdekes dolgokat hozhat, ha a Samsung leáll az Androiddal. A cikk: Tovább olvasom

Forrester jóslat: a 8 status quo romboló (disruptor)

A Forrester kiadott egy számomra – és feltételezem, hogy minden IT üzemeltetésben érdekelt számára – nagyon izgalmas, elgondolkodásra és vitára késztető tanulmányt, amelyben a Forrester megnevez nyolc olyan termék- és szolgáltatáskört, ami szerintük meg fogja változtatni az IT infrastruktúra szolgáltatás világát. Tovább olvasom

Cikk: Backupify FreeSpace Google Apps adminisztrátoroknak

Ez csak egy gyors jegyzet, egy hasznosnak tűnő eszközről, amit ráadásul ingyenesnek ígérnek. Minden IT szolgáltató vagy helyi rendszergazda, aki Google Apps-et adminisztrál, ütközik limitekbe, és alkalmanként jól jöhet egy alternatív eszköz: Tovább olvasom

A Google bemutatta a Google Chrome iOS 28-at

Az első nagy újdonság a jobb együttműködési képesség más Google alkalmazásokkal mint például a YouTube, a Google Drive és a Google Maps. A felhasználó utasíthatja a böngészőt, hogy a már említett programokban nyissa meg az általa kiválasztott hivatkozást a böngésző helyett. Tovább olvasom